Storingsomschrijving
Klant komt met zijn bestelwagen in de werkplaats met de melding dat zijn voertuig koelvloeistof verliest.
Diagnose & Conclusie
Na een diagnose aan het koelsysteem blijkt dat er per ongeluk Ad-blue is bijgevuld in plaats van koelvloeistof. Aan de binnenzijde van het koelvloeistof reservoir is een witte laag te zien. Ook ruikt het naar ammoniak. Tevens is er op het reservoir een witte aftekening te zien (witte lijn). Dit duidt op een vreemde stof in het water. Ad-blue is corrosief en zéér agressief op metalen en vreet dit weg als dit in aanraking komt met zuurstof. Waarschijnlijk is tussen de afdichting van de overdrukafvoer in de sluitdop van het expansievat Ad-blue uitgekristalliseerd. Door de kristallen sluit de dop inwendig niet goed af en kan de koelvloeistof in het expansievat via de overdrukafvoer wegstromen.
Behandelmethode
Eerst heeft men het koelsysteem met gewoon water gespoeld maar dit gaf niet echt verbetering (ongeveer 11liter). Ad-blue is een mengsel van 32,5% ureum met 67,5% gedemineraliseerd water. Ad-blue is oplosbaar in water, echter wanneer door verdamping van Ad-blue kristallen zijn ontstaan, zijn deze kristallen heel slecht tot niet wateroplosbaar. Daarom is het koelsysteem afgetapt en gevuld met water met daaraan 2 liter Cooling System Degreaser toegevoegd. De motor is hiermee 4 uur gespoeld, waardoor de Ad-blue is opgelost. Daarna is koelsysteem afgetapt en weer gevuld met G12 koelvloeistof van BO Motoroil.
Het resultaat
Na 5.000 km is voertuig nogmaals binnen geweest om koelvloeistof te controleren en is goed bevonden. Geen rare stoffen of lekkages meer waarneembaar.
Kristalvorming van Ad Blue op de afdichting van de dop
Expansievat na de reiniging
Afgetekende laag in het expansievat
Afgetekende laag in het expansievat (ingezoomd)