Systac – Premium Liquid Solutions

Ad Blue in brandstoftank

Klacht

Ik wordt bij een oogstmachine geroepen die is stilgevallen in het veld. De chauffeur had per ongeluk 2 liter Ad-Blue getankt en dacht dat dit, net als water wel af gescheiden zou worden en dan afgetapt kan worden bij het filter. Ook de grootte van de tank (1000L) was voor hem aanleiding hier niet iets van te melden.

 

Vermoedelijke oorzaak

De redenatie was goed wat betreft het water, dat word maar deels opgenomen door het bio-aandeel in de diesel en afgescheiden door het vochtfilter. Ad-Blue is een mengsel van gedemineraliseerd water en ureum (32,5%). Ureum mengt zich echter prima met diesel, dit is zichtbaar doordat de diesel een melkachtige kleur aanneemt. Ureum is een zeer agressief zuur wat, als je er niet meteen bij bent, een flinke roestschade in je hele systeem veroorzaakt. Omdat de machine is afgeslagen heeft hij dus veel ureum in het systeem maar ook in de verbrandingsruimte. Dit is niet verbrand maar heeft de smeerfilm van de cilinderwand aangetast en is via de cilinderwand in de olie terecht gekomen. Dus ook in het onderblok zit ureum wat zeker niet bevorderlijk is voor je lagers, oliepomp en dergelijke. Zaak is dus dat ook je oliegedeelte ontzuurt word. Dit doen we met Motorflush. Om de cilinderwand te reinigen gebruiken we Valve cleaner, en om het brandstofsysteem te reinigen gebruiken we Advanced diesel Fuel Conditioner. Hieronder beschrijf ik het stappenplan wat je kunt volgen om de gevolgschade te beperken. Zorg in ieder geval dat je deze behandeling doet zodra je de fout merkt. Wacht je te lang, dan is de schade vaak niet te overzien.

 

Behandeling

  • Verwijder de aan en afvoerleiding van de brandstoftank.
  • Hang de aanvoer van de pomp in een jerrycan schone diesel en de retour in een lege jerrycan.
  • Haal de drukleidingen en de elektrische aansluiting van de verstuivers los.
  • Start de motor tot er uit de retour alleen nog maar schone diesel komt.( let op voor de temp. Van je startmotor, desnoods laat je hem tussendoor een paar keer afkoelen.)
  • Demonteer de verstuivers, schuim de cilinders helemaal vol met Carbon Foam Cleaner, draai na 10 minuten de motor 2x rond zodat de cilinder op alle plaatsen met Carbon Foam Cleaner in aanraking komt. Maximaal 45 minuten laten staan en de motor (met een paar doeken boven de verstuivergaten) rondstarten zodat je geen vloeistofslag kunt krijgen.
  • Tap zoveel olie af als dat je in hoeveelheid Oil System Cleanermoet toevoegen. voeg de Oil System Cleaner toe aan de oude olie.
  • Monteer de verstuivers en sluit de leiding en stekkers weer aan.
  • Vervang het brandstoffilter, maak een schone jerrycan aan met 5 liter diesel en 4 liter Diesel System Cleaner, hang de aanvoer en retour leiding in deze jerrycan en start de motor.
  • Laat de motor verhoogd stationair lopen voor minimaal 1,5 uur. Zet de motor af en ververs de motorolie en oliefilter.
  • Demonteer de brandstoftank en reinig deze intensief (of laat hem reinigen). Zorg bij montage dat deze goed schoon en droog is. Alles aansluiten, tanken, en u kunt uw machine weer inzetten.

 

Resultaat

De oogstmachine is inmiddels weer 2 weken aan het werk zonder problemen. Geen rare geluiden, en geen reden om aan te nemen dat er gevolgschade zal zijn.

Filter waar duidelijk ureumafzetting te zien is.

Het spoelen van het brandstofsysteem.

GA TERUG