Nieuwe brandstoflabels + hoger % biocomponent in de brandstof = meer preventieve aandacht nodig

Sinds afgelopen vrijdag (12 oktober) is iedere brandstofpomp in de gehele EU voorzien van extra brandstofstickers die de soort brandstof aanduiden. Dit zorgt bij veel mensen voor verwarring. De nieuwe aanduidingen geven het aandeel % biobrandstof weer wat aan de gewone brandstof is toegevoegd. Dit wordt de komende tijd verhoogd naar 10% zowel bij benzine (E10) als bij diesel (B10). Dit om aan de Europese verplichting te voldoen.

Wat betekenen deze nieuwe brandstoflabels?

De nieuwe ronde benzine brandstoflabels staan voor bio-ethanol aangelengde benzine. Dit type brandstof wordt aangeduid met E5, E10 of E85. De E staat voor ethanol, het getal voor het percentage toegevoegde ethanol. E10 is dus een mengsel van 90 procent fossiele brandstof en 10 procent (bio-) ethanol. Voorts is er E5. Dat is dus voor 5 procent aangelengd met ethanol. Vaak is Euro95 in de praktijk al E5. E85 bestaat voor 85 procent uit ethanol. Dat kun je alleen tanken als je motor er op is aangepast.

Het getal na de B van de nieuwe vierkante diesel brandstoflabels geven het maximumpercentage specifieke biodiesel-componenten aan dat erin verwerkt mag zitten. XTL geeft aan dat de brandstof synthetisch is en niet uit ruwe aardolie is vervaardigd.

De letters in de nieuwe ruitvormige gaslabels geven aan welk type gas er getankt kan worden.

Waarom deze verandering?

In 2020 moeten auto’s namelijk voor minimaal 10 procent op duurzame (of, om precies te zijn, ‘hernieuwbare’) brandstof rijden. Dat is binnen de EU 10 jaar geleden afgesproken. Dat mogen elektrische auto’s zijn, maar dit wordt grotendeels behaald door het toevoegen van biobrandstof aan de gewone brandstof.

Welke problemen brengt dit met zich mee?

Een hoger % biobrandstof kan voor meer problemen zorgen, omdat biobrandstof:
1). Hygroscopisch is (trekt vocht aan);
2). Wat aan de benzinebrandstof (ethanol = een alcohol) is toegevoegd veel agressiever is dan de gewone benzine. Dit kan je brandstofsysteem aantasten (o.a. pakkingen, aluminium huizen, injectoren);
3). Wat aan de dieselbrandstof (palmolie, dierlijke vetten, frituurvet) is toegevoegd kan bij hoge druk chemisch uit elkaar vallen. Dit zorgt voor verlakking van je injectoren;
4). Zorgt voor snellere veroudering van je brandstof.

Het gevolg hiervan is dat bij zowel benzine- als dieselmotoren het inspuitbeeld van de injectoren verandert, waardoor de verbranding minder goed is. Er ontstaat dus nog meer inwendige motorvervuiling. De motor draait minder efficiënt, waardoor meer schadelijke uitlaatgassen en een hoger brandstofverbruik het gevolg zijn.

Vocht in het brandstofsysteem en tank neemt toe
Een schone motor is dus zeer belangrijk. Ook is vocht in het brandstofsysteem en in de tank een grote boosdoener die storingen kan veroorzaken. Bij de verhoging van de biobrandstof % neemt dat alleen maar toe. Onze intensieve brandstofreinigers verwijderen ook het aanwezige vocht. Dit is zeker belangrijk bij voertuigen die weinig kilometers rijden (je 2e auto) of lang stilstaan (scooters, motoren, quads, etc), omdat het vocht dan lang in de tank aanwezig blijft. Of bij trucks door de grote wisselende hoeveelheid brandstof die in de tanks zitten. Deze tanks zorgen voor veel condensvorming (groot oppervlak).

Kortom het aanwezige vocht verhoogt de kans op:
1). Oxidatie (roesten)
2). Een zuur milieu in de tank => snellere veroudering van je brandstof in de tank
3). Bacterievorming

Kan ik E10 tanken?

Ethanol is dus agressiever dan benzine voor zowel metalen als kunststoffen en kan daardoor motoronderdelen zoals pakkingen en afdichtingen aantasten. E10 geeft voor de meeste (90%) gewone benzine auto’s echter geen problemen. Voor ongeveer tien procent van de auto’s geldt dat ze niet geschikt zijn voor brandstof E10. Via de website www.e10check.nl kun je controleren of je benzinevoertuig geschikt is voor de e10 brandstof. Ook als dit het geval is, dan is preventief reinigen zeer belangrijk.

Hoe reinig ik mijn auto het beste?

In het aanbod brandstofreinigers zitten grote verschillen. Let dus op wat u in de tank gooit. Wilt u weten welke brandstofreiniger het meest geschikt is voor uw voertuig? Of heeft u nog andere vragen? Stel deze dan gerust aan ons.

SYSTAC

A CLEAN PROMISE