Storingsomschrijving
Een vrachtwagen (7.500 GVW) met ongeveer 40.000km op de klok vertoont een brommend geluid ter hoogte van de achteras. Bij het aftappen van de olie kwam er metaal mee naar buiten en het kroonwiel bleek ernstig beschadigd.
Diagnose & Conclusie
De truck is naar klantwens aangepast en is voorzien van een zware opbouw. Dit heeft tot gevolg dat de belasting op de aandrijflijn en cardan behoorlijk zwaar is. Tijdens het rijden ontstaat er meer warmte en wrijving dan de olie kan verdragen. De 75W90 olie in het cardan wordt ernstig overbelast en verouderd hierdoor veel te snel. De dopes zoals anti schuim en smeer verbeteraars (EP eigenschappen) worden gekraakt en de olie zal snel donker kleuren. Door de verminderde smering is pitting op de tandvlanken ontstaan en is er door slijtage metaal bij de olie gekomen. De lagers en het complete differentieel zijn door te lang doorrijden onherstelbaar verwoest.
Behandelmethode
Het cardan is volledig gereviseerd en afgevuld met de juiste hoeveelheid BO Gear Oil 75 W 90 GL5 Synthetic. Deze olie is voorzien van een speciale Friction Modifier. Na een uitgebreide proefrit is de olie temperatuur in het cardan gemeten en viel ruim binnen de toleranties. Het voertuig is 3x ter controle in de garage geweest met tussenpozen van ca. 10.000km om de aandrijflijn te controleren. Geen rare geluiden aanwezig en olie voldoet ruimschoots aan verwachtingen.
Het resultaat
De smering is door de speciale olie met Friction Modifier behoorlijk verbeterd bij zware belasting. De bedrijfs- temperatuur is binnen het toelaatbare en de olie voldoet perfect. Deze klant gaat deze olie bij meer voertuigen inzetten die onder zware belasting werken. De verversing zal om de 80.000 kilometer gebeuren.